Koronavirus opět uzavřel provozovny, prodeje bytů však zasaženy nejsou

  • Koronavirus opět uzavřel provozovny, prodeje bytů však zasaženy nejsou
    Praha byla zasažena druhou vlnou koronavirové epidemie. Čísla na počátku října rychle rostla, a proto vláda rozhodla o uzavření škol a následně i řady provozoven včetně restaurací a obchodů. Druhou vlnou opět trpí i cestovní ruch. Zahraniční turisté Prahu opustili již na konci září a na rozdíl od prázdnin pokles nemohou ztlumit domácí turisté. Řada hotelů dokonce od jara neotevřela. Jak v této situaci reaguje realitní trh?

    Pronájmy již na jaře zakolísaly, na podzim uškodilo hlavně zavření univerzit

    Trh s nemovitostmi v hlavním městě byl zatím zasažen jen částečně. Už na jaře se v inzerci objevily byty pronajímané původně přes AirBnB a v září a říjnu přibyly další z nich. Přesto se ukazuje, že nájmy poklesly výrazněji, tedy o více než 10 %, jen v Praze 1, zatímco na Vinohradech, na Žižkově a v dalších čtvrtích obklopujících centrum je u menších bytů pokles jen desetiprocentní. Pronájmy bytů okolo historického centra a v novějších pražských čtvrtích tedy tak výrazně zasaženy nebyly. 

    Významnější pokles nájemného však postihl byty 3 + kk a větší. Proč?  „Velkým bytům chybějí cizinci. Ne turisté, ale ti, kteří v Praze studují a pracují – zahraniční manažeři, filmaři i studenti.“, říká Martin Satar z TIDE REALITY, který se pronájmům bytů pro zahraniční klientelu věnuje už od 90. let. „Velkou ranou pro pronajímatele bylo zejména to, že se české vysoké školy letos na podzim vůbec neotevřely. Sdílené ubytování, kdy v jednom větším bytě bydlí více nájemníků, je mezi studenty velmi populární. V létě a na podzim navíc firmy vyměnily menší počet zahraničních manažerů, evidujeme menší počet poptávek od zahraničních firem i od relokačních agentur. Naproti tomu poptávka mezi Čechy a mladými cizinci, kteří si nájem platí sami, je velice stabilní“, dodává Martin Satar.

    Prodeje bytů jsou taženy silnou poptávkou

    Prodeje bytů zatím zasaženy nejsou. „Vidíme silnou poptávku u starších bytů i novostaveb. U nových bytů pokračuje zájem o koupi na investici, ale nízké úroky hypoték oživily i poptávku těch, kdo se chtějí sami přestěhovat. Zvýšení zájmu oproti počátku roku vidíme u bytů 3 + kk a 4 + kk, pokud jde o lokality vhodné pro rodiny s dětmi – jako u našich projektů ve Strašnicích a Dolních Měcholupech“, říká Pavel Bošek, který se v TIDE REALITY věnuje zejména prodeji novostaveb.

    Ostatně to, že se daří i dalším developerským projektům, potvrzuje i Pavel Velebil, jednatel společnosti, který sleduje trh s novými byty od roku 1994: „V létě a na počátku podzimu byl zahájen prodej řady zajímavých developerských projektů. A většina společností prodávajících byty reportuje úspěšný prodej. Některé z nich informují o čtvrtině prodaných bytů za první měsíc prodeje, jiné mluví o třetině prodaných bytů za první dva až tři měsíce kampaně“ 



    Prodej nově stavěných bytů byl koronavirem zasažen méně i proto, že již řadu let je v reklamních kampaních developerských společností dominantním kanálem online marketing. Digitální marketing je v Česku velmi vyspělý a např. cena za proklik u výkonnostních kampaní je v realitách díky konkurenci inzerentů výrazně vyšší než v jiných odvětvích. Vyspělý je i způsob výběru bytu. Ten si můžete na webu daného projektu vybrat nejen na základě velikosti a ceny, ale s pomocí vizualizací a interaktivního výběru i na základě polohy bytu v domě. „Koronavirus tak zkomplikoval spíše doprodej bytů, tato prodejní fáze se už bez prohlídek neobejde.“, dodává Pavel Velebil.

    To, že je trh s novými byty zatím zasažen minimálně, potvrzuje i čerstvě zveřejněná analýza společností Trigema, Skanska a Central Group.  Ve třetím čtvrtletí se prodalo 1 350 jednotek, tedy o 250 více než v předchozím kvartálu, a jejich průměrná cena se zvýšila na 110 117 korun na m2.
     
    SDÍLET
    Další podobné články